Prövning

Foto: Mostphotos

Om du fått betyget F i en kurs har du rätt att anmäla dig till en prövning. Prövningar för elever som går på Fredrika Bremergymnasiet sker vid två tillfällen per läsår. Information om datum för dessa och anmälan går ut via skolans lärplattform. I samband med anmälan får du instruktioner av prövningsansvarig lärare .

Om du inte längre är elev på skolan och vill anmäla dig till en prövning hänvisas du i första hand till Centrum Vux, Haninges vuxenutbildning. Det kostar då 500 kronor per prövning. Följ länken och läs mer här om hur du anmäler dig: Centrum Vux prövningar. Centrum Vux arrangerar och genomför prövningar i svenska 1-3, svenska som andraspråk 1-3, engelska 5-6, matematik 1-3 (a och b spåren).

För prövningar i engelska 7, fysik, kemi, matematik 1c, 2c, 3c, 4 anmäler du dig via länk i kolumnen nedan.

Sista dag för anmälan är 1 oktober. Därefter stänger vi länk för anmälan.

Prövningsdatum vårterminen 2024 kommer fastställas under vt2024.

Vad är en prövning?

En prövning är inte lärarledd utan du läser in hela kursen på egen hand enligt den nationella kursplanen som du finner på Skolverkets hemsida och sedan tentar av hela kursen. För att få göra en prövning måste du ha fyllt 20 år eller avslutat en gymnasieutbildning.
Prövningen består av en skriftlig del (skrivs på plats och kan ta upp till fyra timmar) och i vissa kursprövningar kan även ytterligare muntliga uppgifter/prov ingå. Det sammanlagda resultatet av dessa utgör ditt betyg.

OBS!laborativa kurser ska genomförda laborativa moment styrkas med intyg från tidigare skola.

Dina kunskaper bedöms av en legitimerad lärare. Du får inte göra en prövning på en kurs du redan är inskriven på.

Observera att du endast kan pröva i en kurs per tillfälle.

För att din anmälan skall bli giltig så krävs att du betalat in administrationsavgiften på 500 kr/kurs inom 48 timmar fr.o.m. anmälningsdag, annars förlorar du din plats på prövningen.

• Avgiften är 500 kronor.
  • Beloppet sätts in på plusgiro 1265-8
  • Skriv denna information i meddelandefältet vid inbetalning: Ref. 2950, ditt namn, personnummer, prövning i (kursen), prövningsdatum.
  • Information om hur du betalar avgiften får du även i ett popup fönster (Bekräftelsemeddelande) när du skickar in din anmälan via formuläret.
  • Särskilda avgiftsregler
    Har du fått F i betyg på en kurs som du läst på komvux behöver du inte betala prövningsavgiften. Skicka in en kopia på ditt betyg i samband med att du anmäler dig till prövningen.
  • Platserna till våra prövningar kan fyllas innan sista anmälningsdag. Först till kvarn gäller, så anmäl dig tidigt för att säkra en plats.
  • Det är ett fast provdatum, provtiden ej går att ändra.
  • Vi har ett begränsat antal platser till våra prövningstillfällen och anmälan stänger när vi har nått vårt maxantal.
  • Vi har ingen reservlista.
  • Avgiften återbetalas/makuleras ej vid återbud eller om du uteblir från prövningstillfället.
  • Om man kommer försent till provtillfället så dras den tiden av från den totala provtiden, d.v.s. man får inte sitta längre tid p.g.a. försening.

HÖSTENS PRÖVNINGAR 2023

Datum: 30.10.2023

Den 9 oktober kommer du att få kallelse till prövningen till din angivna e-postadress, vid förutsättningen att din betalning av administrationsavgiften är registrerat hos oss.
Hör av dig om du hade betalat i tid men inte fått denna kallelse, mejla till
Olga Glomdal

Datum: 30.10.2023
Plats: Fredrika Bremergymnasiet (mer info kommer i Kallelsen till prövningen som skickades till dem som har betalat adm.avgift).
Tid: prövningen startar kl. 08:30 och slutar kl. 12:30
-- Kom i god tid! --
Registrering start: Start kl. 08:10
Legitimation: Ha giltig legitimation till hands. Om du inte kan legitimera dig får du göra prövningen vid ett annat tillfälle.
Prövning start: Vi stänger dörrarna till prövningslokalen kl. 08:30. Prövningstillfälle startar med en kort information. Vid sen ankomst får du starta kl. 09:15. Du får ingen extra tid för provet.

Anmälan till prövningen är nu stängd.

Sista anmälningsdag är 1.10.2023
(platserna kan fyllas innan sista anmälningsdag)

Kom ihåg att prövningsplatserna brukar fyllas snabbt innan sista anmälningsdag och det är först till kvarn som gäller när anmälan öppnar.

Senast uppdaterad: 14 september 2023