Skolrestauranger och kaféer

Fredrika Bremergymnasiet har två skolrestauranger: Restaurang Forum i den norra byggnaden och Restaurang Söder i den södra byggnaden.

Salladsbuffé Foto: Fredrik Andersson

• Restaurang Forum har öppet vardagar 10:45-13:00
  • Restaurang Söder har öppet vardagar 10:45-13:00

Vi erbjuder oftast två alternativa rätter, en vegetarisk rätt samt specialkost för dem som behöver detta. Vi har också en mycket uppskattad salladsbar som dagligen är fylld med olika grönsaker, sallader, bönor mm.

Restaurangernas matsedel

Båda restaurangernas matsedlar finns på våra informationsskärmar samt på appen Dinskolmat som du kan ladda ner till din telefon.

Matsedel Restaurang Forum

Matsedel Restaurang Söder

Passerbricka

I restaurangen finns två tallriksautomater. Passerbrickan (samma som "dutten" du använder för att komma in i skolan) ger dig en tallrik per dag. Du kan köpa en lunch för 20 kr om du glömt din passerbricka.

Specialkost

Du som behöver specialkost måste ha ett läkarintyg och ska anmäla dig varje hösttermin till köket, även om du börjar tvåan eller trean. Vegetarisk kost finns för alla som önskar.

Ta med dig disken

För att alla ska få en trevlig lunchmiljö är det viktigt att du lämnar din disk i diskinlämningen. Ingen disk ska lämnas kvar på borden.

Sockersmart skola

Som första gymnasieskola i Sverige samarbetar våra skolrestauranger med Hälsofrämjandet och vi är numera en "sockersmart skola". Det innebär att skolan arbetar med att utveckla skolmaten och utbudet i elevkaféet så att det främjar elevers hälsa, samt arbeta kring pedagogiska metoder som syftar till att locka fram elevernas nyfikenhet, våga smaka, våga tänka nytt och lära sig sambandet mellan kost och en god hälsa. Samtidigt minskar vi på sockeranvändningen och styr över till mer hälsosamma alternativ.

Vi vill minska svinnet

I köket arbetar vi för att aktivt minska mängden svinn. Du som elev kan påverka detta och tänka på att inte ta för mycket mat. Om du vill ta en portion behöver du inte stå i kö, utan gå direkt fram till serveringsdisken. Tillsammans kan vi påverka miljön.

Kaféer

På Fredrika Bremergymnasiet finns två kaféer (Café Forum och Café Söder). Dessa är stängda en stund under lunchserveringarna. I kaféerna finns smörgåsar, varm och kall dryck samt frukt till låga priser. Ett varierat frukostutbud säljs med start kl 07:45.

Enrique Torres Vasquez
Kökschef Fredrika Bremergymnasiet