Om skolan

Fredrika Bremergymnasiet finns i moderna och fina lokaler i centrala Handen. Här finns 13 nationella program och många utbildningar. Fredrika Bremergymnasiet är en av landets största gymnasieskolor med en nästan unik bredd av utbildningar och samlad kompetens. Här finns ca 2000 elever och ca 220 anställda.

Foto: Fredrik Andersson

De yrkestekniska utbildningarna (tidigare Fredrik) har funnits sedan 1962 och 1967–1968 byggdes nuvarande Norra delen (tidigare Fredrika). År 2000 till 2005 renoverades skolan och fick utöver nya och fräscha lokaler, en extra våning, ett stort torg som samlingsplats, nytt bibliotek, öppna ytor, stora ljusinsläpp och flera studieplatser. 2016 invigdes den nya byggnaden för yrkestekniska program klar och en bro sammanbinder de två byggnaderna som vi nu kallar Norra och Södra.

Fredrika Bremergymnasiet är döpt efter författarinnan och samhällsdebattören med samma namn. Hon levde en stor del av sitt liv på Årsta slott i Haninge, så skolans namn har lokal anknytning.

Senast uppdaterad: 23 september 2023