Frågor och svar

Här samlar vi vanliga frågor om Fredrika Bremergymnasiet från både blivande och nuvarande elever.

Foto: Mostphotos

Hur många elever går det på skolan?

Fredrika Bremergymnasiet är en av Stockholm läns största gymnasieskolor med cirka 2000 elever.

Trivs eleverna och är skolan trygg?

Vi mäter trygghet och trivsel varje år med alla elever som går i årskurs 2. Senaste mätningen (oktober 2021) visade att 96 % upplever sig trygga på skolan.

Går det att byta klass om jag känner att jag hamnat i fel?

På de program som har flera klasser kan du önska att få vara i en viss klass om du exempelvis vill gå med bästisen. Men vi rekommenderar dig att våga pröva nytt — du kan bli positivt överraskad!

Kan jag läsa extra kurser?

Om vi bedömer att du klarar det, om kursen du önskar läsa passar in i ditt schema och om det finns platser kvar brukar utökningar beviljas. Det är alltid rektor som beslutar om utökningar.

Vad händer om jag får betyget F i en kurs?

Du kan anmäla dig till prövning. I många kurser kan du också få extra stöd för att nå målen även när den avslutats. Vi erbjuder dessutom sommarskola i flera kurser.

Jag har sett att det står STUDIEtid på schemat på Fredrika BremerGymnasiet. Vad är det?

Det är en lektionstimme som du själv kan använda tillsammans med dina lärare för att få extra hjälp och stöd eller kanske extra utmaningar. Du bestämmer vilken lärare du ska gå till och din mentor kan hjälpa till med prioriteringen om du tycker att det är svårt.

Kan jag få stöd och hjälp om jag behöver?

Ja! Förutom studietiden finns också fyra specialpedagoger och tre speciallärare samt två elevassistenter.

Finns det en elevhälsa?

Ja. Elevhälsan består av tre elevhälsoteam (EHT), varje team har kurator, skolsköterska, studie- och yrkesvägledare samt specialpedagog. Vi har också speciallärare inom vissa ämnen.

Finns det en matsal och café?

Ja, vi har två skolrestauranger och två caféer.

Finns det datorer att låna?

Alla elever får en ny Chromebook. På vissa utbildningar får man en Macbook eller en bärbar PC. En del kurser kräver speciell utrustning och då har vi toppmoderna datorsalar.

Vad gör jag om min ipad/dator får en skada eller blir stulen?

Får jag ett SL-kort när man börjar på Fredrika BremerGymnasiet?

Om du har minst 6 kilometer till oss får du ett SL-kort tills du fyllt 20 år.

Finns det ett bibliotek på skolan?

Ja. På biblioteket jobbar två personer.

Läs mer om skolbiblioteket här

Senast uppdaterad: 19 juli 2018