Idrottsakademin orientering

Kombinera dina studier med orienteringsträning på elitnivå hos vår orienteringsakademi.

Foto: Robert Wallsten

Hos oss får du en gedigen orienteringsutbildning och våra tränare ger dig stöd, kunskap och träning så att du ska kunna nå dina mål. Orienteringsträningen sker inom ramarna för 400 poäng specialidrott. Du kan välja orienteringsakademin i kombination med något av följande nationella program som vi erbjuder på Fredrika Bremergymnasiet:

• Naturvetenskapliga programmet
  • Samhällsvetenskapliga programmet (inriktning beteende)
  • Ekonomiprogrammet
  • Teknikprogrammet (inriktning design- och produktutveckling, teknikvetenskap)
  • Barn- och fritidsprogrammet
  • Försäljnings- och serviceprogrammet

Utbildningen uppfyller de krav som Svenska Orienteringsförbundet, Riksidrottsförbundet och Skolverket ställer på Nationellt godkänd idrottsutbildning.

Vi har perfekta träningsmöjligheter - skolans geografiska placering är unik med hänsyn till hur många närbelägna kartor med tekniskt krävande terräng som finns att tillgå.
Vi har god tillgång till träningslokaler; simbassäng/gym/idrottshallar/löparbanor mm samt kan erbjuda god medicinsk service.

Skolan har i dagsläget fyra anställda tränare (175 %) som hjälper dig att utvecklas konditionsmässigt, orienteringstekniskt och mentalt. Förutom orienteringsteknisk träning tränar vi styrka och rörlighet i en mängd olika former samt varvar löpträning med olika alternativa träningsformer (spinning, vatten, stavgång backe mm).

Under varje termin har varje elev flera individuella samtal med tränaren med elevens utveckling och mål i fokus. Varje termin genomförs olika tester; ex. löptestbana, rörlighetstest, styrketest samt uppföljning i skogen, för att du som elev skall ska kunna få feedback och utvecklas på bästa sätt.
Under de teoretiska lektionerna diskuterar vi självklart orienteringsteknik men även kost, mental träning, träningslära, idrottsskador m.m.

Läsåret 2022/23 läser 14 orienterare på orienteringsakademin. Vi planerar ta in 9-10 elever hösten 2023.

Vi har följande upplägg kring träningarna:
Orienteringsteknik måndagar 14.30-17.30 där vi åker iväg (minibussar) till fin och tekniskt krävande terräng.

För år 1 är det övrig fysträning onsdagar och fredagar 08.00-09.30. Utöver träningen ingår teori 2h/v.

År 2 och 3 har övrig fysträning tisdag, onsdag och fredag 08-09.20/10.00. År 2 har teori 1h/v.

Genom detta upplägg med träningstider möjliggör vi för eleverna att de även kan medverka på klubbträningarna i hög utsträckning.

Kommer du utifrån regionen erbjuder skolan boende på elevhem (lägenheter med 2-5 elever/lägenhet) i nära anslutning till skolan. Just nu är det fem orienterare som bor tillsammans med andra idrottare på elevhemmet.

I samråd med närliggande klubbar erbjuds dessa elever att medverka på klubbträningarna; Haninge SOKs klubbstuga ligger på gångavstånd från elevhemmet och Ravinens och Järlas klubbstugor ligger på 25 minuters avstånd med buss.

Är du intresserad av elevhemsboende så meddela tränarna på orienteringsakademin (via e-post i god tid före skolstart).

Här gör du din ansökan till NIU – orientering läsåret 2024/2025

Öppet Hus för orienteringsakademin är bestämd till 2 oktober.
Gymnasiet i övrigt har Öppet hus senare under hösten

Varmt välkommen till vår fina skola i Haninge! Skolan är NIU-certifierad.

• 14.45 Samling Entrén Torvalla Sim- och Sporthall
  • 15.00 Orienteringsträning i närheten av skolan! Även föräldrar får delta.
  • 16.15 Dusch och fika
  • 17.00 Elev- och föräldrainformation samt rundvandring.

Anmäl dig senast 1 oktober till Robert Wallstén så vi kan anpassa antalet träningskartor/fika. Om du enbart vill delta vid information/rundvandring så går det givetvis utmärkt!

Är du intresserad av att komma den 2 oktober, skicka ett mejl till robert.wallsten@haninge.se

Följ oss på Instagram, fredrikabremerorientering

Senast uppdaterad: 19 september 2023