Individuella val

På Fredrika Bremergymnasiet har du möjlighet att inom ramen för individuellt val läsa kurser både på fördjupad nivå och för att bredda dina kunskaper.

En kvinna skriver på ett tangentbord E-tjänster förskola och skola Foto: Mostphotos

Fördjupningskurser
På högskoleförberedande program finns möjlighet att läsa fördjupningskurser för att nå full meritpoäng på alla högskoleförberedande program, t ex kan NA och EK läsa meritpoängsgivande fortsättningskurs i moderna språk steg 4.
Alla högskoleförberedande program ges möjlighet att läsa engelska 7 och för EK och SA finns möjlighet att läsa naturkunskap 2.
Även inom matematik finns möjlighet att fördjupa sig för meritpoäng utifrån vilka kurser som ingår i din ordinarie studieplan.

Breddningskurser
När du går på Fredrika Bremergymnasiet kommer du även att erbjudas ett brett utbud av kurser på individuellt val. Vi erbjuder alltid estetiska kurser såsom bild och form och digitalt skapande. Även inom idrott finns ett stort utbud med kurser som specifikt fokuserar på målspel, nätspel eller styrketräning.
För dig om är intresserad av samhällsfrågor erbjuds kurser såsom ungdomskulturer, privatjuridik och psykologi.
Om du är mer intresserad av praktiska kurser finns till exempel bygga i trä eller dekorationsmåleri, eller varför inte gå en kurs i mental träning?

Varje år utvecklar och förändrar vi vårt utbud till viss del utifrån vad elever önskar samt vilka lärare vi har på skolan, vilka kurser som startar beror på hur många elever som väljer respektive kurs.

Senast uppdaterad: 5 februari 2024