Talböcker

En läsnedsättning kan vara tillfällig eller permanent. Du som har en läsnedsättning har rätt till talböcker, alltså ljudinspelningar av böcker. De framställs av Myndigheten för tillgängliga medier (MTM). Det är främst svensk skönlitteratur som finns inläst, men det finns också en del facklitteratur och böcker på engelska.

Det finns olika funktionsnedsättningar som kan göra det svårt att läsa tryckt text.

Exempel på det kan vara:

• läs- och skrivsvårigheter, exempelvis dyslexi
  • synskada
  • rörelsehinder
  • koncentrationssvårigheter

Talböcker på Legimus

Du får ett eget konto på Legimus, MTM:s mediawebb. Där finns alla talböcker tillgängliga för nedladdning. Det finns även en app till både Iphone och Android. Appen är helt gratis. På Legimus kan du även betygsätta böcker och lämna inläsningsförslag om du saknar en talbok. Tänk på att det tar ganska lång tid att framställa en talbok.

Det är bibliotekarien som registrerar ditt konto och visar hur det går till att ladda ner. Om du är myndig kan vi ordna kontot direkt, men om du är under 18 år behöver du en vårdnadshavares underskrift. Blanketten finns att hämta i biblioteket. Du behöver inte ha något intyg på din läsnedsättning men vi vill gärna att du pratar med din lärare eller specialpedagog först. Du måste också ha en fungerande e-postadress.

Tillgång till inlästa läromedel får du via Inläsningstjänst och det kan din lärare hjälpa dig med. Alla elever på skolan, även de utan läsnedsättning, kan få ett konto på Inläsningstjänst. Däremot är vissa av deras inlästa böcker talböcker som endast får användas av den som har en läsnedsättning.

Vad är det för skillnad på ljudböcker och talböcker?

Det är inte så lätt att veta för den som inte arbetar på bibliotek, men skillnaden är ganska viktig.

Talböcker är böcker som är inlästa av MTM, speciellt för att människor som har svårt att läsa vanliga böcker ändå ska kunna få tillgång till dem. De kan spelas upp i olika hastigheter och inläsningarna är ofta lite tråkigare, eftersom många vill att de ska vara så neutrala som möjlighet. Talböcker är ett gratis hjälpmedel och enligt Upphovsrättslagen får vi inte låna ut dem till någon som saknar en läsnedsättning.

Ljudböcker är kommersiella produkter, oftast framställda av samma förlag som gett ut den tryckta boken. De kostar pengar att köpa in och är ofta inlästa av en skådespelare. Vem som helst får låna ljudböcker. På skolbiblioteket har vi väldigt få ljudböcker, men på folkbiblioteket finns många fler att låna.

Vi svarar gärna på dina frågor!

Om du är osäker på om du har rätt till talböcker, har svårt att få Legimus att fungera eller har några andra frågor är det bara att komma in i biblioteket så hjälper vi dig!

Senast uppdaterad: 30 augusti 2018