Digitala resurser

Fredrika Bremergymnasiets skolbiblioteket har tillgång till flera olika databaser där du kan söka användbar information. Några databaser är lösenordsskyddade, och inloggningsuppgifter får du i biblioteket. Bibliotekarien visar gärna hur man söker i de olika databaserna!

EBSCO

En engelskspråkig databas som innehåller artiklar i fulltext, från över 1150 tidskrifter, 40 referensböcker samt foton, kartor och flaggor. Kräver inloggning med lånekortsnummer (ej personnummer).

Globalis

Interaktiv världsatlas med kartor, statistik, satellitbilder samt fakta om olika konflikter i världen. Drivs av FN-förbundet och är öppen för alla.

Globalis

Landguiden, Utrikespolitiska institutet

Aktuell information om världens alla länder, från Utrikespolitiska institutet. Fungerar automatiskt på skolans nätverk.

Landguiden

EBSCO

En engelskspråkig databas om skönlitteratur, där du bland annat kan leta upp en favorit och få tips på liknande böcker. Innehåller även bokrecensioner, författarporträtt och kortfattade bokreferat. Kräver inloggning med lånekortsnummer (ej personnummer).

Novelist (via EBSCO)

Retriever Sverige

Innehåller tidnings- och tidskriftsartiklar i fulltext. Kräver inloggning.

Retriever

Senast uppdaterad: 31 mars 2023