Pressmeddelande: Rekordmånga förstahandssökande till Fredrika Bremergymnasiet

Fredrika Bremergymnasiet är en av Stockholms läns populäraste skolor. Antalet förshandssökande har ökat med närmare 21 procent på ett år. Det står klart efter att ansökan till höstens terminsstart gick ut i måndags.

Foto: Fredrik Hjerling

När ansökan stängde var det 723 personer som hade valt Fredrika Bremergymnasiet i första hand. Motsvarande siffra för 2018 var 599. Det innebär en ökning med cirka 21 procent.

Gymnasieskolan hamnar på fjärde plats bland länets gymnasieskolor när det kommer till antalet förstahandsansökningar.

- Det är en mycket stor ökning vi ser. Det här är resultatet av ett långsiktigt kvalitetsarbete som nu burit frukt, säger Peteris Smitmanis, chef för gymnasie- och vuxenutbildningen.

Fredrika Bremergymnasiet är en av landets största gymnasieskolor med en nästan unik bredd av utbildningar. Skolan lockar sökande från hela Södertörn men även Stockholm stad. Antalet sökande har ökat för de flesta av programmen.

- Det är glädjande att vårt utbud är populärt. Vi har under flera år satsat på att höja kvaliteten i undervisningen och jag är mycket stolt över det arbete våra engagerade medarbetare gör varje dag. Vi jobbar också kontinuerligt med att utveckla vårt trygghetsarbete, säger rektor Robert Aspfors.

Senast uppdaterad: 20 februari 2019