Info om skolavslutningarna i Corona-tider

Redan i mars hoppades jag att den virusepidemi som drabbade oss skulle vara ett tillfälligt avbrott och något vi relativt snabbt kunde återgå från. Så har ju som ni vet inte varit fallet. Det känns så klart oerhört tråkigt när det drabbar våra gemensamma ritualer och traditioner - som skolavslutningar och avslutningen på ett läsår eller en gymnasietid. Men som med så mycket annat, så har vi fått tänka om. Nedan hittar ni information om vårens avslutningar.

Foto: Mostphotos Foto: Mostphotos Foto: Mostphotos

Åk1 och 2 har sin avslutning som tidigare planerat tisdag 9/6. Den kommer att ske klassvis, men inte på skolan utan mentor och arbetslag bestämmer formerna - kanske träffas ni utomhus eller (som vanligt) på distans? Vi saknar alla våra elever, men det är ännu inte säkert att välkomna er tillbaka till skolan.

Sedan tidigare är det också klart att vi i år i Haninge Kommun inte arrangerar ett traditionellt studentfirande med utspring. Detta har meddelats på såväl hemsida som Vklass och är i grunden ett beslut grundat i säkerhetsåtgärder för elever, personal och anhöriga. Vårt studentfirande brukar traditionellt väcka stor uppmärksamhet, med många besökare och festlig inramning - vilket är precis det som ska undvikas i Corona-tider.

I år kommer avslutningar för åk3 istället att ske klassvis över två dagar (11-12 juni) och på olika tider för olika klasser för att undvika att för många elever och personal samlas samtidigt. Att avslutningen flyttats fram en vecka är en åtgärd vi föreslagit för att vinna mer tid för de elever och lärare som eventuellt drabbats av att skolan gått över till att vara på distans. Vi vill vara säkra på att alla får tillräckligt med tid och hjälp för att nå i mål och har därför flyttat fram sista datum för betygsättning för åk3. Fram till och med torsdag 4/6 kommer undervisningen att pågå som vanligt om inte din lärare meddelar något annat. Elever i åk3 som sedan tidigare planerat att träffas i familjen och med vänner fredag 5/6 kommer givetvis att beviljas ledighet den dagen.

Vi kan, som ni säkert förstår, tyvärr inte välkomna vänner och anhöriga till skolan och skolgården på avslutningsdagarna för att fira våra studenter, då folksamlingar och trängsel är ett riskmoment, utan hoppas istället att ni uppvaktar er ungdom på hemmaplan i mindre sällskap. Både elever och personal har skickat konstruktiva förslag på att begränsa antalet anhöriga per elev, men det blir svårt att efterleva i praktiken på en väldigt stor skola, när restriktionerna förbjuder oss att samla mer än 50 personer. Jättetråkigt men nödvändigt! Ni kommer däremot att kunna följa elevernas uttåg ur skolan via bilder som uppdateras på vår hemsida under avslutningsdagarna samt förhoppningsvis en livestream.

Mentor i respektive avgångsklass meddelar sina elever vilken dag och tid de ska vara på skolan samt vid vilken ingång de blir insläppta. Avgångsklasserna är fördelade på följande sätt under de två dagarna, med reservation för eventuella ändringar:

Torsdag 11/6:
BA17a, BA17b, BA17c, VF17, YBA17, NA17a, NA17b, TE17a, TE17b, TE17c, TE17d, SA17a, SA17b, SA17c

Fredag 12/6:
SA17d, SA17e, FT17a, FT17b, FT17c, FT17d, FT17e, YFT17, BFF17, BFP17, YBF17, ESE17, ESM17, ESB17

Avslutning på annat datum i samråd med biträdande rektor: EE17, VO17, IN17

Elever som känner av något symptom som t ex huvudvärk, halsont eller muskelvärk måste tyvärr avstå från sin avslutning. I det fall en elev inte har möjlighet att närvara p g a sjukdom eller annat skäl kommer betyg att skickas hem efter avslutningsdagen.

Ta fortsatt hand om er och varandra!

/Rektor Stellan Andersson

Senast uppdaterad: 29 maj 2020