Skolbiblioteket sysslar med både nytta och nöje!

Foto: Kenneth Hellman

En av våra viktigaste uppgifter är naturligtvis att vara en stödresurs i undervisningen, för både lärare och elever. Vi har till exempel en gedigen fackavdelning och tillgång till flera olika databaser. Men, vi har även en fantastisk samling skönlitteratur på svenska, engelska och ytterligare några språk, tidskrifter och många DVD-filmer. Allt går att låna helt gratis!

Vare sig du vill plugga, nöjesläsa, spela spel eller bara koppla av en stund finns det utrymme att göra det i biblioteket. Det finns även fyra stationära elevdatorer samt en kombinerad elevkopiator och elevskrivare.

Vi som jobbar i biblioteket erbjuder förutom boktips även handledning i informationssökning och källkritik, till exempel inför projektarbeten. Kom till oss med dina frågor!

Vi har också möjlighet att fjärrlåna böcker från andra bibliotek.

Är det något du saknar i biblioteket? En särskild bok du skulle vilja att vi köpte in? Hör av dig till oss! Vi tittar på alla förslag och ser om de går att genomföra.

Om du lämnar inköpsförslag är det bra om du anger namn och mailadress så att vi kan meddela dig om vi köper in boken och lägga undan den åt dig.

Hur du lånar

För att kunna låna böcker i skolbiblioteket behöver du ett lånekonto. Om du har lånekort från en annan skola i Haninge kommun, eller från Folkbiblioteket, kan du använda det även hos oss på Fredrika Bremergymnasiet. Annars får du fylla i en lapp med dina personuppgifter och så registrerar vi ett lånekonto. Lånekortet du får är en värdehandling som är viktig att hålla reda på. Skulle du glömma ditt kort går det också bra att låna på ditt personnummer.

Böcker, tidskrifter och ljudböcker får du låna hem i fyra veckor, och om ingen annan står i kö går det bra att låna om upp till två gånger.

Filmer får du låna max två åt gången, och lånetiden är två dagar. Om du lånar på en torsdag eller fredag får du ha filmen över helgen. Vi lånar även ut film över de korta loven; höstlov, sportlov och påsklov!

Ansvar för det du lånar

När du skaffar ett lånekonto förbinder du dig att följa bibliotekets regler och när du lånar böcker eller filmer är det ditt eget ansvar att se till att de lämnas tillbaka i tid och i bra skick. Skolbiblioteket tar inte ut några avgifter för försenade medier, men efter tre påminnelser kommer vi skicka ut en räkning. Beloppet varierar beroende på vad du har lånat. Om du vet om att du har tappat bort en bok – kom in och prata med oss i biblioteket så får du veta vad du ska göra.

Om du lämnar tillbaka en bok som vi har skickat räkning på behöver du inte betala, men du blir spärrad för utlån tills räkningen är reglerad.

Meddelanden via e-post

När böcker blir försenade eller när det finns reservationer att hämta skickar ut vi påminnelser och meddelanden. För att spara tid och papper gör vi helst det via e-post, så kom ihåg att ange din e-postadress när du skaffar lånekort, och att komma in och ändra den hos oss om du byter!

Kristina Schön
Bibliotekarie