Inget traditionellt studentfirande i år

De kommunala gymnasieskolorna i Stockholms län samt Håbo kommun ställer in allt traditionellt studentfirande i form av utspring, stora samlingar på skolgården och flakåkning i skolornas regi. Det är följden av ett gemensamt beslut som utbildningscheferna i länet har fattat

Foto: Fredrik Andersson

Det blev tyvärr som väntat att även studentfirande i år påverkas av den epidemi som drabbat stora delar av världen. När nu beslutet är fattat kring detta så påbörjas arbetet på skolan att fundera över hur vi kan avsluta terminen på bästa möjliga sätt för våra studenter under andra former. Jag hoppas kunna återkomma kring det under nästa vecka.

Vi för också dialog med elevkåren om de studentmössor som tidigare levererats till skolan. Även om en mösspåtagning i år inte kan ske på traditionellt sätt så förstår jag ändå att studentmössan symboliserar slutet på en utbildning som innehållit mycket hårt arbete, och att man som elev också så klart vill ha det man betalat för. Samtidigt gäller det att ge kåren en möjlighet att sköte detta på ett sätt som både är strukturerat och tryggt för alla inblandade.

Det känns alltid konstigt och sorgligt när det inte riktigt blir som man har tänkt sig, oavsett om det handlar om ett inställt studentfirande, en träff med vänner och bekanta som inte blir av eller en avbokad resa som man sett fram emot länge. Att känna sig besviken för sådant är helt naturligt och mänskligt.

Samtidigt tror jag att det är viktigt att vi kommer ihåg varför det här händer. Det finns ingen i samhället eller på ett kontor någonstans som just nu medvetet fattar beslut för att göra folks liv tråkigare. Dessa beslut, som gäller både dig, mig och alla andra i samhället, fattas för att rädda liv. Det är därför vår vårtermin och sommar inte blir som tidigare i år. Det är därför planerade evenemang och traditioner nu ställs in. För att det räddar liv.

Ta hand om er där hemma!

/Rektor Stellan

Senast uppdaterad: 16 april 2020